1475508510_flag_of_poland1475508429_flag_of_united_kingdomEltete Italia1475508497_flag_of_germany1475508432_flag_of_france

Porównanie palet drewnianych i technologii bezpaletowej – część 2

Poniższy artykuł skupia się na pasywnych elementach logistycznych. Elementy pasywne obejmują jednostki i części, które mogą być przetwarzane i przechowywane. Firma Eltete TPM ma na celu zmianę sposobu myślenia większości ludzi na temat elementów pasywnych jako tylko paletach drewnianych lub wykonanych z tworzyw sztucznych. Elementy pasywne mogą być bowiem także arkuszami transportowymi Slip Sheet.

paleta drewniana

Palety drewniane

Palety drewniane to najczęściej wykorzystywane elementy do przeładunku towarów. Najbardziej znanym rodzajem palety drewnianej w Europie jest typ EUR.

EURO palety drewniana

Europaleta – typ EUR

Europejska norma UIC 435-2 określa rozmiar palet na 1.200 x 800 x 144 mm. Masa palet drewnianych wynosi około 12 kg, a ich obciążalność to 1.500kg. Palety drewniane wykonane są ze świerka, olchy lub dębu. Mają dziewięć podstaw połączonych trzema drewnianymi deskami w celu uzyskania lepszej stabilności. Europejska norma stwierdza, że do montażu palet EUR należy wykorzystać 78 gwoździ.

Palety takie mogą zostać zaatakowane przez szkodniki, więc muszą być poddane obróbce cieplnej zgodnie z Konwencją Ochrony Roślin – IPPC. Najważniejszym standardem jest ISPM15.

Arkusze transportowe Slip Sheet

Arkusz transportowy Slip Sheet ma taką samą powierzchnię transportową jak paleta drewniana – 1.200 x 800mm, do tego dochodzą zakładki o szerokości 75mm (uchwyty kanałowe) pozwalające na ich obsługę przez nakładkę Push Pull.

Slip Sheet Eltete TPM - arkuszy transportowych

Liczba zakładek i wymiary arkusza transportowego mogą być różne. Najczęściej spotykane są dwie zakładki i jeden ścięty narożnik, jak na rysunku powyżej.

Arkusze transportowe Slip Sheet wykonane są z kraftlinera i ważą około 600g. Nie zawierają gwoździ, dzięki czemu ich obsługa jest łatwiejsza i bezpieczniejsza.

Arkusz transportowy Slip Sheet jest wykonany z wielu laminowanych warstw kraftlinera, który nie podlega przepisom normy ISPM 15, a grubość arkusza nie przekracza 1,5 mm. Wszystkie materiały na bazie drewna o grubości większej niż 6 mm używane do transportu towarów pomiędzy krajami muszą być poddane fumigacji lub obróbce cieplnej w celu zlikwidowania zagrożenia chorobami i owadami, które mogą mieć wpływ na lokalne ekosystemy.